Amagerbrogade 262. Kontaktes på mobilnummer: 40 35 43 84 mellem kl. 13.00-17.30
Om vores placering:
Matriklen "Amagerbrogade" ligger i samme bygning, som Børnehuset Gaia. Vi hører dog til Fritidscenter 4-syd som er en selvejende institution, og er derfor ikke en del af det, der reelt hedder Gaia. Dette skaber sommetider forvirring, derfor forklaringen.
Vejen hertil fra de nærliggende skoler kan tilbagelægges både på gåben, cykel, løbehjul eller andet. Vejene omkring er enten villaveje eller veje med både cykelstier og lysregulerede fodgængerovergange. Ligeledes holder 5C lige ved siden af bygningen.
Aktiviteter i fritidscentret:
Vi arbejder tæt sammen med de tre andre matrikler i fritidscenteret - især to gange årligt, hvor vi i tre måneder ad gangen, arbejder organiseret i et aktivitetsfællesskab på tværs af huse og personalegrupper.
I de mellemliggende perioder arbejder vi på Amagerbrogade med månedsplaner, som sendes ud til forældre og hænges op i klubben, så det er synligt, hvad der tilbydes af aktiviteter, værksteder, turer osv. i månedens løb. Foruden disse fastlagte aktiviteter, så er der hver dag mulighed for at være spontan og følge med i børnenes retning alt efter, hvad der fanger deres interesse netop den dag.
Vi skal kunne veksle mellem at sætte rammerne om forpligtende fællesskaber og samtidig være et fristed, hvor børnene kan komme og bare være.
Måltider:
Hver dag serverer vi et eftermiddagsmåltid, som forhåbentlig kan være med til at give lidt fornyet energi efter en lang skoledag. Måltidet skaber også rammerne om muligheden for at deltage i et fællesskab, hvor snakken rundt om bordene kan gå på tværs af klasser og aldersgrupper.
Vi serverer meget forskellige måltider, alt fra knækbrød og frugt til hjemmelavede boller, suppe, lasagne eller hvad dagens kok nu lige finder på.
Hvis måltidet indeholder noget, som vi ved, nogen enten er allergisk over for eller ikke spiser af en bestemt overbevisning, så har vi altid et alternativ at servere.
På vores matrikel har vi følgende rum/faciliteter:
- Musiklokale med instrumenter og lydstudie med mulighed for at producere musik.
- En sal med plads til de fleste boldlege, samt mulighed for at hænge fx gynger og boksepude op. I salen er der også en forhøjet scene, hvorfra man ved særlige lejligheder kan optræde, eller blot hænge ud i madrasserne.
- Det vi kalder "lånebaren", som er et område, hvorfra man kan låne sig til en masse spil, rekvisitter, få en computertid osv. Man kan også få en sludder med en voksen henover disken, eller slænge sig med vennerne i den store sofa.
- Caféområdet hvor eftermiddagsmåltidet foregår og, hvor man kan spille pool.
- "Det grønne område", som er stedet med bl.a. bordtennis, bordfodbold og airhockey.
- Krearummet hvorfra alskens gør-det-selv projekter kan laves.
- Gamerrummet som består af seks gamercomputere med gamertilbehør samt en Playstation, hvor vi prioriterer multiplayer spil højt på indkøbslisten.
- Hyggerummet, hvor man har mulighed for at søge ind med vennerne, når man gerne vil være lidt alene, eller blot har brug for at kunne lukke en dør og finde ro. Her er der også tegnegrej og bøger/blade tilgængeligt.
- Legepladsen som har både klatrestativer, gynger, boldbane og bålhytte.
Åbningstid:
På Amagerbrogade har vi åbent indtil kl. 17.30 mandag til torsdag og kl. 17.00 om fredagen. Vi åbner, når børnene har fri fra skole, så det varierer alt efter de skemaer, vi får meldt ud fra skolerne.
En gang om ugen har vi aftenåben til kl. 20.00. Det ligger på forskellige ugedage, så flest muligt har mulighed for at deltage en gang i mellem ved siden af andre fritidsaktiviteter.
Til aftenåben spiser vi mad sammen, og så er der typisk planlagt to aktiviteter eller en tur ud af huset. Om aftenen falder der en anden ro over huset, og det giver mulighed for, at man kan være sammen i en mindre børnegruppe, og måske falde i snak med nogen, man ikke ville have opsøgt i løbet af dagen.
Nye børn:
Hvert år omkring 1. maj og/eller 1. august starter der nye børn, og i den forbindelse har vi en introperiode, hvor vi især fokuserer på at give de nye børn en god start og få dem til at føle sig hjemme i de nye rammer. Inden opstart vil der være infomøde for både forældre og børn, hvor man får meget mere at vide omkring opstart og det nye spændende klubliv.